Global Media Journal

c};@:

op2! Mg

(]

“oyma

Global Media Journal

The Gledal Network of
Communication Scholars

PURDUE Amarican
ISSN 1550-7521 merica

e e e

Volume 7, Issue 13 | Fall 2008 |

= e B =

Article No. 16

The Post-Saddam Iraqi Media:
Reporting the Democratic Developments of
2005

Benjamin Isakhan
Griffith University, Australia

Abstract

The toppling of Saddam in 2003 brought with it the re-emergence of the free
press in Irag. This has seen Iraq shift from only a handful of state media
outlets that served as propaganda machines, to a vast array of Iragi-owned
newspapers, radio stations and television channels which are being fervently
produced and avidly consumed across the nation. This paper therefore
reviews the developments in Iraq’s post-Saddam media sector and finds that
it has been central to the return of an Iraqi public sphere which has openly
debated and discussed the issues surrounding the nation’s shift from
despotism to democracy. This is perhaps best evidenced by the role that the
Iragi media played in hosting a rich tapestry of debate, discourse and
deliberation from a panoply of political, religious and ethno-sectarian factions
throughout the elections and the referendum held across the nation in 2005.
Despite their respective biases and particular persuasions, the net effect of
such a rich media sector has been an Iraqgi populace who are both concerned
and informed about the nuances of democratic governance.

Keywords: Democracy; Elections; Iraq; Media; Politics; Post-Saddam;
Press; Public Sphere.

Introduction®


http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-TOC.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/index.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_about_us.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_journaleditors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_advisoryboard.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_editions_editors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_feedback.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/sp12/gmj-sp12-TOC.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_bookreviews.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_commentaries.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/dialogue/gmj_dialogueTOC.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_call%20for%20papers.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_pastissues.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_editors_guidelines.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_submission_guidelines.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_submission_guidelines.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_paperreview_form.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_bookreview_form.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_future_issues_editors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_future_issues_editors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_past_issues_editors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_past_issues_editors.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_medialinks.htm
http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/gmj_search.htm
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/PDF_archive/amer_edition/fall2008/Article 16 Fall 2008.pdf
http://www.griffith.edu.au/

Global Media Journal

Traditionally, the news media of the Middle East has served as the faithful
propaganda machine of the elite. Most governments across the region
operate their own print and broadcast services, recognizing the power the
media holds in legitimizing and stabilizing their authority. There are, of
course, a number of non-governmental news outlets that operate. However,
such independent media are, in most instances, expected to toe the line for
fear of harassment, fines, imprisonment, torture, and even death. At the very
least, they are required to obtain a license from the relevant authorities; a
license which can be refused or revoked for any number of charges, thereby
rendering the outlet illegal (Whitaker, 2003). In addition, most Arab nations
have restrictive press and publications laws such as Saudi Arabia’s
Fundamental Law (Article 39) which requires that “The media and publishing
houses, as well as other forms of expression, must respect the words and
Laws of the State... Publication of anything that might lead to internal rifts or
struggle, or that might harm state security or foreign relations, is forbidden in
accordance with the law” (as cited in: Street, 2001: 250).

However, developments in communications technologies during the
twentieth century brought with them vast changes in the relationship
between the citizen, the state and the media across the region. Starting with
the Arabic version of the BBC World Service in 1932 and followed by other
Western radio stations such as the Voice of America and Radio Monte Carlo
Moyen-Orient many Arabs were able to quench their thirst “...for objective
information and diverse analyses and viewpoints on the issues facing their
societies” (Ghareeb, 2000: 400). Similarly, the Pan-Arab press, many of
which have been published in London for more than 30 years, continue to
enjoy strong readership across the region. Although at times they can be
seen to support the interests and agendas of their owners (for example,
many are financially backed by the Saudi government), when compared to
the tightly controlled domestic media of most Arab nations they offer their
readers a refreshing voice of objectivity and critique (Ghareeb, 2000: 412-
414; Rugh, 2004: 167-180). Other technologies, such as the audio-cassette,
have proven effective in spreading messages of dissent to a largely illiterate
population. For example, during the late 1970s in Iran, Ayatollah Khomeini
and his followers effectively utilized this technology by recording his sermons
over the phone from his exile in Paris and then distributing the contraband
audio tapes across the nation (Sreberny-Mohammadi & Mohammadi, 1994).

Today, the satellite dishes that are ubiquitous across the rooftops of most of
the Arab region have brought the world into the living rooms of the Middle
East. The general Middle Eastern dissatisfaction with Western and



Global Media Journal

government controlled satellite stations and their coverage of major regional
events such as the Gulf War of 1991 led many to question why there were
no Arab alternatives to channels such as the Cable News Network (CNN)
(Sreberny-Mohammadi, 1998: 188). The post-Gulf War economic boom thus
brought with it the development of stations such as the Arab News Network,
Abu Dhabi TV, the recently launched Al-Arabiya (“The Arabian”) and, of
course, Al-Jazeera (‘'The Peninsula’). Indeed, so popular are these satellite
channels that they have begun to have an impact on both the political elite of
the region and their state-funded media, “...thus helping to broaden the
limitations on debate and to enhance the level of authentic democratic
exchange” (Ghareeb, 2000: 417). Indeed, in Mohammad EI-Nawawy and
Adel Iskander’s seminal study on Al-Jazeera, they cite Qatari media scholar
Ali Al-Hail, who claims that media outlets such as Al-Jazeera “...are the best
way to reinvigorate a sense of freedom, democratization, and liberty
throughout the Arab world, in addition to fostering a vibrant civil society” (Al-
Hail as cited in: EI-Nawawy & Iskandar, 2002: 28). However, satellite
television has not only brought news to the Middle East, it has also brought
with it Arab-versions of popular Western Reality TV programs such as Super
Star and Star Academy (the Arab versions of Pop Idol, American/Australian
Idol or Fame Academy) and Al-Ra’is (Big Brother). These programs have
been so popular across the region that a series of authors in a recent issue
of Translational Broadcasting Studies have addressed the issue of whether
or not Reality TV is the best hope for democratization in the Middle East
(Harris & Uthmna, 2005; Khalil, 2005; Kraidy, 2005; Lynch, 2005; Wise,
2005). Here Marwan Kraidy has argued that “The political implications of
transnational Arab Reality television rest to a large extent in the way that it
draws out into the public sphere competing arguments about politics,
economics, culture, religion and the myriad interconnections between the
four” (Kraidy, 2005).

Likewise the Internet and its impacts on the Middle East have been
investigated by a large number of academics from a variety of disciplines.
Like much of the developing world, the vast majority of the Middle East sadly
lies on the wrong side of the “Digital Divide™: the technological infrastructure
is limited, few can afford a computer let alone regular access to the internet,
few are able to read the now global language of English, and in many
countries the government continues to tightly monitor access to certain sites
(Friedlander, 2000: 152-155; Ghareeb, 2000: 415; Seib, 2004/2005: 81-82).
However, with the development of software that has enabled standard
computers to produce Arabic script (Gonzalez-Quijano, 2003: 62), the
internet has begun to serve as a forum for pertinent issues facing the Arab



Global Media Journal

world, such as questions of religion (Anderson, 2003), women’s role in
society (Skalli, 2006) and calls for democratization (Cunningham, 2002;
Teitelbaum, 2002; Wheeler, 2001).

Collectively, this spectrum of media outlets and technologies, from the Pan-
Arab press to the Internet and from the audio-cassette to Reality TV, has had
a tremendous impact on the societies of the Middle East. Firstly, as Edmund
Ghareeb points out, they have led to a cross-border, pan-Arab discourse
where citizens, from Marrakech to Muscat, are imbued with a sense of
collective cultural unity and the notion of a common Arab agenda (Ghareeb,
2000: 416-418). This, combined with the exposure to the rest of the world
has led to a more informed, and arguably more critical, Middle Easterner who
is interested in partaking in the processes of egalitarian governance. Here
Marc Lynch has succinctly stated that

Rather than imposing a single, overwhelming consensus, the new satellite
television stations, along with newspapers, Internet sites, and many other
sites of public communication, challenged Arabs to argue, to disagree, and to
guestion the status quo. These public arguments, passionate in their
invocation of an aggrieved Arab identity, sometimes oppressively conformist
and sometimes bitterly divisive, sensationalist but liberating, defined a new
kind of Arab public and new kind of Arab politics. (Lynch, 2006: 2)

However, despite this wealth of research on the impact that recent Middle
Eastern media developments have had on the region’s public sphere, there
has been little investigation into the emergence of this “new kind of Arab
public and new kind of Arab politics” in Iraq following the toppling of Saddam
in 2003 and the corresponding end to his tight control over the nation’s
media sector. This paper therefore begins by providing a brief overview of
the post-Saddam media landscape which has seen Iraq shift from having
only a handful of state-run media outlets that served as propaganda
machines, to a diverse media landscape made up of an impressive number
of Iragi-owned and controlled newspapers, television channels and radio
stations which are being fervently produced and avidly consumed across the
nation. These divergent and ad-hoc media outlets speak for all shades of
opinion and represent not only the interests of the key ethno-religious and
political factions which are vying for power, but also provide a voice to many
of the smaller minorities that have long been disenfranchised by the central
government in Baghdad.

The net effect of this lively media landscape is that it appears to have
brought about the re-emergence of a participatory and engaged public



Global Media Journal

sphere in Iraq, a step which is fundamental to the formation of a stable and
democratic government. Specifically, this paper examines the role that the
Iraqi media played during the series of elections and the referendum that
occurred throughout Irag in 2005, where the myriad voices not only
encouraged Iraqgis to vote but combined to provide a rich array of debate and
information on key policies, politicians and parties in the lead-up to the
elections.

The Post-Saddam Iraqi Media: A Brief Overview

With the fall of Baghdad on 9 April 2003, Irag’s media environment was
changed forever. Almost overnight it transformed from Saddam’s tightly
controlled propaganda machine to one of the freest media environments in
the world (Zanger, 2005: 106). By the end of the month, the Iragi Ministry of
Information had been abolished and its 7,000 employees suddenly found
themselves without regular income (Zanger, 2005: 107). These former state
media pundits carried with them their years of experience communicating —
albeit under tight controls — with the Iraqgi people. In addition, Iraq also
witnessed an influx of expatriates, refugees and newcomers, who brought an
invaluable and divergent knowledge base gained from living in liberal
democracies where they had no doubt witnessed first hand the function of
the Fourth Estate. The evidence of their fervent labor and newfound freedom
was soon to be seen on the streets of Baghdad where, by the end of May
2003, approximately 100 news publications and a handful of new broadcast
outlets were available, while others were launched concurrently in Basra,
Kirkuk and Mosul (Daragahi, 2003: 46). These numbers increased
substantially throughout the year. By the middle of 2003, Irag was home to
more than 20 radio stations (RadioNetherland, 2003), between 15 and 17
Iragi-owned television stations, and approximately 200 Iragi-owned and run
newspapers across the entire country, with smaller regional towns such as
Najaf boasting more than 30 newspapers in a city of only 300,000 people
(Finer, 2005; Gerth, 2005; “The press in Iraq,” 2005; Whitaker, 2003;
Zanger, 2005: 107). Indeed, Iragis were so keen for undoctored news that
entire sections of Baghdad’s sidewalk for example, were taken up by street
vendors who laid the myriad publications out across the pavement, many of
which were sold out by early afternoon (A New Voice in the Middle East: A
Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7; Oppel Jnr,
2003). Similarly, the citizens of Iraq flocked to local retailers who had
managed to import scores of Satellite dishes and despite costing around
USD200 (more than the average annual salary of Irag at the time), Iraqis
were keen to tune in to more than 300 regional satellite channels and the



Global Media Journal

growing number of indigenous stations (Cochrane, 2006; A New Voice in the
Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7,
Oppel Jnr, 2003; Price, 2003).

The vast majority of Iraq’s new television stations, radio stations and
newspapers were started by the seemingly countless political parties,
religious factions and/or ethno-sectarian groups of post-Saddam Iraq, each
of which is jostling for support and legitimacy in the nation’s struggle from
despotism to democracy (Cochrane, 2006; Ghazi, 2006; “The press in Iraq, ”
2007). Here, the domestic politics of Iraq are convoluted by the vast number
of religious and ethnic divides that do not neatly dissect the nation into a
series of mutually exclusive groups. There are, as is now commonly known,
three large ethno-religious groups in Irag, the Shi'a Arabs, the Kurds and the
Sunni Arabs as well as a number of smaller “...racial and religious
minorities... [including] Turkomans, Persians, Assyrians, Armenians,
Chaldeans, Jews, Yazidihs, Sabeans, and others” (Batatu, 1982 [1978]: 13).
Within each of these broad categories are more intricate differences, with
each sector capable of being further broken down by religious sects, varying
ethnicities and cultural groups as well as political sub-categories. Given the
long and complex political history of each of these groups, it is not at all
surprising that the freeing up of the Iragi media sector following the coalition
invasion witnessed the arrival of a highly partisan media, geared towards the
stated policies and agendas of Iraq’s divergent ethno-religious and political
scene (Harmston, 2003). As Ibrahim Al-Marashi points out, the Iragi media
sector has witnessed the rise of various ethno-sectarian “...media empires”
which have evolved into “...quite a pervasive elementin Iraq’s Fourth Estate”
(Al-Marashi, 2007: 104).

Perhaps foremost among these groups are the Kurdish people of northern
Irag who have fostered a significantly diverse and free press since the Gulf
War of 1991. Nonetheless, the fall of Saddam has brought with it a credible
expansion of the media controlled by Iragi Kurdistan’s two main political
factions, the Kurdistan Democratic Party (KDP — currently led by Massoud
Barzani) and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK, currently led by the
incumbent President of Iraq, Jalal Talabani) as well as smaller Kurdish
political parties such as the Communist party of Iragi Kurdistan, the
Kurdistan Toilers Party, and the Action Party for the Independence of
Kurdistan among others. In addition, the Kurdish media landscape also
includes a variety of well regarded independent organs which have played an
active role in reporting on the Kurdistan Regional Government of post-
Saddam Iraq, including those that deal exclusively with women’s issues.



Global Media Journal

Despite the fact they have always been the majority in modern Iraq, the Shi'a
have long been marginalized by the central Sunni-led government and
therefore produced a number of active oppositional movements. The two
main Shi'ite political groups are the Da'wah party (currently led by former
Iragi Prime Minister, Ibrahim Al-Jaafari) and the Supreme Council for the
Islamic Revolution in Iraq (SCIRI, currently led by Sayyid Abd Al-Aziz Al-
Hakim after his brother and former leader, Ayatollah Mohammad Bakr Al-
Hakim was assassinated in Najaf in 2003), both of which control several
media outlets that promote their respective ideology and agenda. Likewise,
smaller media empires are controlled by the loyal followers of Moqtada Al-
Sadr, Grand Ayatollah Ali Al-Sistani, members of Iraqgi Hizbullah, the
Supreme Council for the Liberation of Iraq (SCLI), the Islamic Action
Organisation and Ayatollah Hadi Al Moderassi. In addition the predominately
Shi'ite south of Iraq is also home to several significant regional television and
radio stations and a handful of independent newspapers, the political
persuasions of which remain unclear.

The Sunni Arab population of Irag (who ruled the nation since its creation in
the 1920s until the fall of Saddam, but only ever constituted approximately
20% of Irag's diverse population) entered both the political and media
landscape of post-Saddam Iraq at a relatively late stage. Today, however,
Irag is home to several Sunni political parties including the Iraqgi Islamic Party
as well as the Unified National Movement, the general Dialogue Conference
and the Association of Muslim Scholars, all of which amalgamated to form
the Al-Tawafuqg Front (“The Accordance Front”) in 2005 in order to contest
the December elections (Al-Marashi, 2007: 111). While each of the separate
Sunni parties controls its own media outlets, it is those controlled by their
coalition, the Al-Tawafug Front, which has proven the most effective if
somewhat controversial. In addition, several of Iraq’s smaller ethno-religious
minorities, such as the Turkomans, the Assyrians and the Faili Kurds (Shi’ite
Kurds) have managed to produce several effective media outlets.

Beyond these ethno-religious groupings and their political parties / media
outlets, are those which do not officially hold such allegiances and claim to
be both secular and inclusive. Among the more influential of these is the Iraqi
Communist Party (ICP) and the Workers Communist Party of Irag. In
addition to these communist parties are two of Irag’s more influential
opposition movements, lyad Allawi’s Iragi National Accord (INA) and Ahmed
Chalabi’'s Iragi National Congress (INC), both of which had the experience
and the funding to freely publish and distribute their organs in the new Iraqg.
In the initial media frenzy of post-Saddam Irag, a humber of these smaller



Global Media Journal

political parties produced relatively insignificant newspapers which either
folded along with their respective party or were left by the wayside as the
party amalgamated into one of the more prominent factions.

These publications have been joined by those which claim to be free of any
specific political, religious or sectarian allegiance and desire to report the
news in a professional and objective manner. While objectivity and
independence are difficult issues even for the best regarded “Western”
media outlets, there is an impressive array of Iragi media which at the very
least attempts to uphold the kind of standards epitomized by a free press,
even if occasional and subtle biases can be detected. In addition, Iraq has
also seen the production of publications sponsored by various journalist
collectives and publishing houses, several sports bulletins, arts and culture
magazines, a few industry related organs, several children’s and student
magazines, comedic publications containing sharp political satire and still
others which resemble the tawdry British tabloids, detailing local and
international gossip and entertainment news as well as featuring pictures of
scantily clad women (for comprehensive lists, see: “Iragi Media,” 2003; “Iraqi
Media: Online Newspapers, ” 2003; “The New Iraqi Press,” 2003).

The Post-Saddam Iragi Media: The Public Sphere and Democratization

Despite Iraq’s divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape, there
have only been a handful of scholarly studies which have attempted to
document and analyze the role that such media have played in the complex
matrix of post-Saddam politics (Abedin, 2006; Al-Deen, 2005; Al-Marashi,
2006a, 2006b, 2007; Barker, 2008; Cochrane, 2006; Isakhan, 2007, 2008a,
2008b, 2008c; Kimmage & Ridolfo, 2007). Here Paul Cochrane argues in an
issue of Transnational Broadcasting Studies that such developments
represent what he calls the “Lebanonization” of the Iragi media in reference
to the myriad ethno-sectarian media outlets that co-exist in Lebanon’s
complex media and political sphere (Cochrane, 2006). Others have focused
their attention on the funding of various Iraqgi organs by US organizations
such as the National Endowment for Democracy (Barker, 2008) and the
interference in Iraq’s media landscape exerted by various foreign (Iran, Saudi
Arabia and the US) and domestic (the Iraqi government and the Kurdish
regional authority) powers (Isakhan, 2008a).

However, perhaps more disconcerting is the fact that, as of 2006, a series of
policy papers and newspaper reports began to argue that Iraq’s complex and
highly partisan media landscape may actually serve to enhance the ethno-



Global Media Journal

sectarian lines which gauchely divide Iragi society (Abedin, 2006; Al-
Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Ghazi, 2006; Kimmage & Ridolfo, 2007,
Metcalf, 2006; Roug, 2006). Foremost among these is a series of papers by
Ibrahim Al-Marashi in which he warns that such media diversity may well be
“...providing the psychological groundwork for bitter divisiveness and
conflict” (Al-Marashi, 2007: 99), the kind which preceded the media inspired
genocide found in Rwanda of the 1990s (Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007).
This is evidenced, according to Al-Marashi, by the ethno-sectarian feuds that
occurred in the wake of the bombing of the revered Shi'a Al-Askari mosque
in Samarra in February 2006 (Al-Marashi, 2007: 97, 100). Here, the various
ethno-sectarian media of Irag, such as the pro-Sunni Baghdad satellite
channel and pro-Shi'a/lragi government television stations such as Al-Furat
(“The Euphrates”) and Al-Iragiya (“The Iraqgi”), are alleged to have escalated
tensions following the bombing, but eventually called for restraint (Al-
Marashi, 2007: 125; Cochrane, 2006; Roug, 2006).

Beyond the coverage of the Al-Askari bombing, much of the impetus for Al-
Marashi’s argument lies in the content aired by the controversial satellite
channel, Al-Zawra (“The Curved [City]” — a popular soubriquet for Baghdad).
This station has regularly urged Iraqgis to join the fight against the occupation
and shows footage of successful insurgent attacks against US and Iraqi
forces (Al-Marashi, 2007: 113-117), leading Al-Marashi to dub the station a
“...platform for insurgents” (Al-Marashi, 2007: 113). It is the case of Al-Zawra
that Al-Marashi believes “...represents a worse case scenario for the Iraqi
media” and that it is entirely “...plausible that a channel owned by other
political, ethno-sectarian factions, or even an independent channel, could
undergo a similar transformation” (Al-Marashi, 2007: 117). While such
concerns are clearly legitimate and the greatest of care needs to be taken to
make sure that Iraq does not descend into further sectarian violence, a civil
war or genocide, there is a problem in focusing on very serious but relatively
isolated examples such as Al-Zawra and their associated potential for mass
disaster. The problem here is that such conclusions tend to ignore the
overwhelmingly positive role that most of the Iragi media — with all their
inherent biases and blatant ideologies — have played in fostering the
emergence of a renewed public sphere in Iraq. Indeed, the Iragi media has
been instrumental in serving the number of functions that a free press is
expected to perform in the nascent democratic order that is post-Saddam
Iraq.

This has occurred across many different genres, from traditionally political
formats such as investigative journalism and talk radio programs to less



Global Media Journal

ostensibly political genres such as soap operas, sketch comedy programs
and even reality TV shows. Interestingly, the production and adaptation of
these popular formats to suit an Iraqgi audience has enabled the Iragi media
and its viewers to tackle “...issues of social injustice, government corruption
and, on occasion, life under Hussein” (Sanders, 2005) in ways that they
certainly would not have been able to under the former regime. It is not only
clear that these formats serve an entertainment value, but they serve as
something of a release valve, enabling the citizens to air their grievances on
a call-in radio show, or laugh out loud at sketch comedy programs portraying
the incompetence of various state officials. More to the point, such programs
serve not only to reduce stress and tensions, but to provide alternative
formats for public participation where any Iraqgi with a television, a radio or a
phone-line can engage with state politics and play a role in debating the key
issues of the time.

Beyond these examples however, the Iraqi media has provided a
considerably more serious voice in documenting and debating the series of
elections and referendums that occurred across Irag in 2005. In order to
demonstrate this, the following draws on various academic journal articles,
policy papers, and newspaper reports concerning the Iragi media throughout
2005. In addition, this paper relies heavily on Iragi media archives that were
collated and translated into English by the BBC’'s One Day in Iraq,
RadioNetherland’s Iraq Media Dossier and especially that of the United
Nations Assistance Mission for Iraq’'s (UNAMI) Iragi Media Monitoring (which
were reproduced verbatim at globalsecurity.org). While it is important to
acknowledge here that such sources cannot represent the entire spectrum of
media coverage and debate present at the time of the elections and
referendum of 2005, they nonetheless provide a valuable resource given the
various issues, risks and costs associated with studying the post-Saddam
Iragi media.

Beginning as far back as February 2004, the nascent Iraqi media began to
offer its views on the Iragi Governing Council’s (IGC) deliberations over a
temporary constitution. In a plethora of opinion pieces and news articles
across Irag’s divergent press, the nation’s journalists were generally keen to
discuss all manner of issues relating to the constitution, including attempts to
avoid any reference to Islamic law in the wording of the document itself.
Others deplored the IGC to avoid the temptation to skew the wording of the
constitution in favor of their own interests, or those of their respective ethno-
political group. For example one writer at the “independent” Azzaman (“The
Times”) opined,



Global Media Journal

All those who have gathered around the conference table to discuss the draft
interim constitution... would do well to rule out any possibility of coming up
with anything tailored so as to be in full harmony with their own views. They
are duty-bound to put aside the unworthy ploy of threatening to rouse the
public into civil war in a bid to have their own ideas incorporated in the
constitution. Any such practice would run counter to the reality of the
political, ethnic, religious and sectarian diversity that is characteristic of Iraqg.
(Azzaman, as cited in: "lraq concerns dominate media," 2004)

Following on from this, campaigning for the January 2005 election began on
15 December 2004 and almost immediately it had “...permeated every part
of the Iraqi media, providing at least the show of a nascent democracy in
action” (Usher, 2005b). Throughout the campaign period, radio stations,
newspapers and television channels played a critical role in not only
promoting certain political parties and their stated ideologies and agenda,
but also in simply encouraging Iragis to defy the insurgent and terrorist
threats and take part in the election.

For example, throughout the electoral campaign the German government
funded a daily half-hour broadcast that covered various aspects of the
election. They selected 25 young Iraqgi journalists (all under the age of 30)
and provided training for them in neighboring Jordan. These young
journalists then returned to Iraq to seek out stories relating to the election
which were broadcast on Iragi stations such as the independent Radio Dijla
(“Tigris”), and the KDP’s Voice of Iragi Kurdistan, as well as being available
for download on the internet (RadioNetherland, 2005). Over the course of the
campaign these short broadcasts included information vital to the functioning
of free and fair elections including profiles of politicians, political parties and
the various coalitions that emerged in post-Saddam Iraq as well as details of
which parties were boycotting the elections, comment by foreign election
observers and the cultural aspects of the campaign itself (Usher, 2004). In
addition to these half-hour broadcasts Radio Dijla also ran its regular
programming which encouraged Iraqgis to phone-in and offer their opinion on
the elections as well as quiz shows that posed questions such as: “Which is
better, a preset democratic model or one that is in harmony with Iraq’s
culture?” (Usher, 2005b).

As is to be expected, Irag’s leading television stations, Al-lragiya, Al-
Shargiya (“The Eastern One”) and Al-Diyar (“The Homeland”), led the
domestic television market, screening campaign advertisements ranging
from the techno-savvy efforts of groups such as Allawi’'s Iragi List and the



Global Media Journal

coalition of Shi'a groups known as the United Iragi Alliance, through to the
hackneyed efforts of the smaller parties (Usher, 2005b). In addition, all three
of these channels worked in the public interest, disseminating information
regarding the curfews, restrictions and security measures that had been
placed across the nation in the lead up to the election (UNAMI, 2005I,
2005m, 20050, 2005p, 2005q). More specifically, Al-lragiya undertook an
extensive campaign to counter the threats made against those who
participated in the election by Iraq's varied terrorist and insurgent groups,
which included airing statements by Irag’'s religious leaders urging Iraqgi’s to
partake in the upcoming elections (Misterek, 2005; UNAMI, 2005j). Providing
the kind of access to the political elite rarely seen in even the most highly
esteemed “Western” media, Al-lragiya also broadcast a weekly phone-in
program hosted by the incumbent Iragi Prime Minister, lyad Allawi, who
patiently answered unscreened calls from Iraqis keen to discuss various
issues with their leader and air their frustrations (Usher, 2005b). Allawi was
also interviewed several times on both Al-Shargiya (UNAMI, 20050) and Al-
Diyar where, on the latter, the Prime Minister is reported to have stated that
“...the fate of democracy in Iraq depended on the Iragi people’s participation
in the election” (Allawi, as cited in: UNAMI, 2005c).

As the election drew closer, Iraq’s media dedicated more and more time and
energy to covering the election, screening interviews, conducting press
conferences, airing debates and encouraging phone-ins from an increasingly
wide range of political parties, candidates and even ordinary citizens.
Throughout this period, Iraq’'s print media sector played an increasingly
important role in raising and discussing several key issues related to the
forthcoming elections. For example, in the lead up to the elections, the
“‘independent” Al-Dustour (“The Constitution”) published a collection of
articles including those critical of the incumbent Iraqgi government (UNAMI,
2005d), those which provided details of some of Irag’'s various smaller
political factions (UNAMI, 2005e), those which countered rumors about the
election (UNAMI, 2005g), those which discussed the thorny issue of religion
and politics (UNAMI, 20050), and those which called for peace and unity
(UNAMI, 2005p). On the issue of whether or not the elections should be
postponed, virtually the entire range of views and opinions were expressed
in papers as diverse as “independent” organs like Azzaman, the Iraq National
Congress’ Al-Mutamar (“The Congress”), Iraqi Hezbollah’s Al-Bayyah (“The
Evidence”) and the Da'wah parties Al-Da’'wah (“The Calling”) and Al-Bayyan
(“The Dispatch”) (UNAMI, 2005d, 2005e, 2005k, 2005l). Meanwhile, Kurdish
papers such as the “independent” Hawlati (“Citizen”), the PUK’s Kurdistani
Nuwe (“New Kuridstan”) and the KDP’s Xebat (“Struggle”), ran a collection of



Global Media Journal

stories both before and after the elections that detailed the various Kurdish
concerns and developments in the lead up to the election, such as the issue
of federation, Kurdish regional elections, unity among the many different
people of Kurdistan and the future status of Kirkuk (UNAMI, 2005a, 2005b,
2005c, 2005e, 2005j, 20050, 2005p, 2005r).

The Iraqgi press also fostered a lively and diverse discussion on the merits
and tenets of democracy. For example, various Shi'a backed organs, such as
Daw’ah’s Al-Bayan and SCIRI's Al-Adala (“The Justice”) were somewhat
unrestrained in their optimism. Throughout these articles, the Shia papers
are adamant that all of the Iragi people are entitled to vote and that they
must “...not miss this great opportunity” (Al-Bayan, as cited in: UNAMI,
2005c) to “...pave the way for the rise of the rule of law, in which democracy,
freedom, security, and sovereignty will prevail” (Al-Adala, as cited in: UNAMI,
2005p). As if to capture this enthusiasm and summarise these sentiments, an
editorial which appeared just days before the election in Al-Bayan stated:

The countdown has begun for a great, historic day in the life of our people.
On this day, the people will master their own destiny and future when they
will select their representatives to the constitutional assembly that will draft
the permanent constitution and choose an elected government expressing
their will and working to achieve their hopes and aspirations. The
responsibility for making this election a success does not rest only with the
government or the electoral commission that will supervise and ensure a fair
vote. Rather, it depends, above all, on our people through their broad
participation, with all their sects, ethnic groups, political forces and social
categories. We believe the high turnout will be the most telling response to
the terrorists and killers who seek to confiscate Iragi people’s will. With it,
they will tell those terrorist they are much more stronger than their criminal
means. (Al-Bayan, as cited in: UNAMI, 2005s)

Similar sentiments can be found across the pages of the INC’s Al-Mutamar,
where writers such as Shaykh Ali Abd-Al-Husayn Kammunah implored the
citizens of Iraq to take part in the “...great democratic process for which we
have waited long and offered dear sacrifices” (Kammunah, as cited in:
UNAMI, 2005g), while Nabil Al-Qassab argued that the election would foster
Iragi unity and “...guarantee the rights of alls sects, ethnic groups, and
nationalities” (Al-Qassab, as cited in: UNAMI, 2005s). Indeed, Al-Mutamar
was such a strong advocate of the elections that it appeared to view them as
something of a “silver bullet”, capable of rectifying each of Iraq’'s complex
problems. Consider, for example, the words of Salman Al-Shammari who, in



Global Media Journal

an article entitled “Iraqi elections a positive step of democracy” wrote that:

not only are the Iragi elections a positive step on the path leading to
shortening the occupation’s life and solving the political problem in Iraqg and a
positive and good initiative to boost and deepen the principles of democracy,
plurality, and rule of law in the country, but they are also the key and main
way to get rid of the security and economic crises that Iraq suffers from. (Al-
Shammari, as cited in: UNAMI, 2005p)

The independent press of Irag seemed to largely follow suite. For example,
much of the coverage in Al-Dustour emphasized the need for national unity,
with Ibrahim Zaydan opining that “In order to build a pluralist, democratic
Irag, as we hope, we have to open the doors for participation to everybody
because Iraq is home to all Iragis, rather than to a particular sect, ethnic
group, tribe or religion” (Zaydan, as cited in: UNAMI, 2005g). This was
echoed to some degree by Basim Al-Shaykh who claimed that Iraq needed
to “...seeks God’s help and rise up as one man with their hands united to
place the voting card deciding their destiny in the ballot box holding their
aspirations for tomorrow” (Shaykh, as cited in: UNAMI, 2005l). However, Al-
Dustour's coverage also came with a stern warning to those who would
manipulate the Iragi elections or the broader body politic to their own
devices. “Let it be known from now on” begins another piece by Al-Shaykh,

that the average Iragi will tolerate no mandate other than that dictated by his
own conscience. Advocates of fake heavenly agendas had better steer away
from Irag and Iraqis, for we have had enough at the hands of opportunists
touting bright religious and nationalist slogans. Let them seek their fortune
elsewhere, for we have made a solemn vow to root out anyone stalking our
beloved Iraq, regardless of their race or colour and no matter how dazzlingly
bright their banners may be. (Shaykh, as cited in: UNAMI, 2005¢)

In terms of the watch-dog function of the media, the well-respected
independent Kurdish newspaper Hawlati took the unrivalled step of
publishing the list of candidates on the Democratic Patriotic Alliance of
Kurdistan in the lead up to the election itself. What makes Hawlati's move
significant is not only that no other media had published such a list due to
security concerns for the candidates, but also the paper revealed that about
a dozen Kurdish candidates were former Ba'athists (Glantz, 2005). This
brought with it a storm of controversy as members of the Ba’ath were not
only excluded by law from playing a part in contemporary Iragi politics, but
also because the deposed party had been responsible for various atrocities
inflicted on the Kurdish people such as the Anfal campaign of the 1980s.



Global Media Journal

Other newspapers waited until after the election to raise their concerns. For
example, in mid-February 2005 Irag’'s Azzaman published an unofficial list of
the candidates elected to the Iragi National Assembly following the January
elections while several other newspapers, including the Da’'wah party’s Al-
Bayan, SCIRI's Al-Adala and the INC’s Al-Mutamar continued to publish
their concerns on the make-up of the post-election assembly (UNAMI,
2005n). However, Iraq’s highbrow “independent” paper Al-Mada (“The View”)
alleged that the Iraqgi Council of Commissioners had pre-defined the number
of seats and percentages for political entities which would go on to form the
National Assembly following the election (UNAMI, 2005n).

Immediately following the election itself, the diverse landscape that is the
post-Saddam Iragi media expressed a virtually unified praise for the conduct
of the elections and their significance for the future of the nation. Indeed, the
jubilance of many Iragi journalists splashed across the pages of newspapers
as diverse as Da'wah’s Al-Bayan, Iraqi Hezbollah’s Al-Bayyah, the INA’s
Baghdad, the INC’s Al-Mutamar as well as “independent” organs such as Al-
Mada and Azzaman (UNAMI, 2005b, 2005f, 2005h, 2005i, 2005t). As just
one example, Al-Bayan printed the following comment on the election,

It was a historic day in the life of our people. On this day, Iragis taught the
peoples of the region a great lesson in democracy. The first winner and
victor in these elections is, beyond any doubt, the Iraqi people. This, in itself,
is quite enough for all those who contributed to writing this national epic to
feel proud. It is, indeed, a remarkable feat added to Iraqi civilization records.
(Al-Bayan as cited in: UNAMI, 2005b)

This optimism was to continue in the Iragi media following the referendum
which effectively ratified the Iragi Constitution in October 2005. Not only did
the Iragi media (across its rich array of formats and persuasions) play a
critical role in disseminating the draft constitution in the lead-up to the
referendum, television stations such as Al-Shargiya hosted a phone-in
program to discuss the finer details of the document ("One Day in Iraq:
Media and comment,” 2005). In addition, one of Irag’s more influential
Islamist papers, the SCIRI-backed Al-Adala, featured one editorial which
lauded the constitution, stating

The fact that cannot be denied or concealed is that Iragis have defeated their
enemies: terrorists, dark forces and those who dream of a return of the unfair
equation. What has been achieved for Iraq would not have seen the light of
day had it not been for the sacrifices by Iragis and their friends. The time of
coercion and pressure has gone for good, and the time of freedom and



Global Media Journal

democracy has come. Democracy and freedom have been created in Iraq by
all the honourable men in the world who have stood by Iraq in its ordeal,
offering all that is dear to them. (Al-Adala, as cited in: "Press sees hope after
Irag vote," 2005)

In December 2005, as Iraqgis prepared to nhominate a permanent government,
Iraq’s media landscape once again buzzed with the excitement of the
looming election. Newspapers across lIraq were awash with political
advertising and long articles detailed the complexity of Irag’s various political
coalitions as well as providing details of polling stations and on how to vote.
The streets of the nation came alive with colorful billboards and posters
pronouncing the intentions and policies of various groups, from secular
parties to religious fundamentalists. On the airwaves, Iraqis could tune in to
any number of radio programmes discussing the finer details of Iraq's
political landscape and encouraging citizens to phone-in with their comments
or questions. Even mobile phones were vulnerable as political text messages
pinged their way into the pockets of many Iragis (Usher, 2005a). Once again
however, it was the television stations of the nation that best represented the
rich array of political factions and competing parties, many even taking the
unprecedented move to offer free political advertising. This brought with it a
series of non-partisan and well-produced, if rather emotive, short films which
encouraged lIragis to vote. Less emotive were the government-funded
advertisements which also gave details of how to vote as well as the location
of polling booths (Usher, 2005a). In addition, the free air-time meant that
many of Iraq’s smaller minorities and political factions were able to broadcast
their own amateur advertisements, although they did complain that they were
not given equal air-time and were simply unable to compete with the larger
parties and coalitions (Usher, 2005a). Despite such complaints, the fact that
every legitimate political party in Iraq had access to free air-time on the
nation’s state-run television channel indicates the degree to which the Iraqi
media served as a locus where the general public had ready access to a
diverse range of political opinion, policy and debate. This is a fundamental
shift from the media landscape of Ba'athist Irag and a crucial step in the
development of the media’s role in providing the kind of information
necessary for free and fair elections and, therefore, in underpinning the
nation’s move from despotism to democracy.

This free advertising aside, most of Irag’s TV stations took a decidedly
biased stance in the lead up to the elections. For example, Al-Shargiya,
which had previously been lauded for its professional and objective reporting,
joined with Al-lragiya in its unwavering support for the incumbent



Global Media Journal

government of lyad Allawi and his ministers, repeatedly airing his arty black-
and-white commercials (Al-Marashi, 2007: 109; Usher, 2005a). The Shi'a-
backed Al-Furat on the other hand, revealed its deeply partisan nature by
refusing to offer free air time or screen paid advertisements from political
parties other than the United Iraqgi Alliance (which was a reincarnation of the
January 2005 Unified Iragi Coalition) (Al-Marashi, 2007: 109; Usher, 2005a).
Fortunately, the Sunni parties also managed to have a voice in the
December elections via their newly established Baghdad satellite channel.
Having suffered the consequences of boycotting the January election, many
of the various Sunni political movements formed the Al-Tawafuq Frontin
2005 and quickly set about establishing the channel. In a bid to counter the
clearly partisan nature of their rival stations, Baghdad only featured
advertisements for the Al-Tawafuq Front in the lead up to the December
election (Al-Marashi, 2007: 111).

Taken in isolation from each other, each of these respective media outlets
can be seen to have clearly partisan tendencies that preclude them from the
kind of balanced and politically neutral reporting that the media is supposed
to provide in a democracy. However, a discerning Iragi media consumer was
provided with the full gamut of political coverage. Indeed, the Iraqi citizen
who was prepared to switch between the various partisan newspapers, radio
stations or television channels arguably received a relatively well-rounded
picture of the elections. They were not only encouraged to vote or to phone-
in and discuss the various issues at stake; they were also treated to a rich
tapestry of debate, discourse and deliberations that occurred across a
myriad of media outlets. It seems highly unlikely that any single Iraqi citizen,
no matter how loyal towards his or her own ethno-political or religious
faction, had no exposure to the multitude of other voices and concerns
expressed throughout the campaigns. Irag is not a neatly divided society
where specific groups live in complete isolation from one another and even if
it were, every Iragi would have the opportunity to read a Kurdish newspaper,
tune in to a minority radio station, or watch a pro-government, independent,
pro-Sunni or pro-Shi'a TV station.

Conclusion

It can be argued that despite the fact that the 2003 invasion of Iraq by the
US-led “Coalition of the Willing” was an erroneous, egregious and illegitimate
act, it did see the toppling and later execution of one of the twentieth
century’s most brutal tyrants, Saddam Hussein. This afforded an unrivalled



Global Media Journal

upsurge in media freedoms across the nation, resulting in a shift from five
tightly controlled propaganda organs to around 200 Iragi-owned news
publications by the end of that year, not to mention the concurrent expansion
of Irag’'s radio and television stations. Much of this new Iragi media
maintained a high level of objectivity and journalistic integrity, revelling in its
newfound freedom to practice the profession and to connect with a
population thirsty for undoctored news. Other outlets were understandably
biased to particular segments of Iragq’s population, toeing certain agendas
and proliferating particular ideologies.

However, despite this problem, there is still reason to be optimistic about the
role that Iraq's thriving media environ can play as the Fourth Estate in the
resurrection of Irag’s public sphere. Firstly, Saddam’s tight control over the
media sector has left a population that is savvy to the intricacies of
propaganda and capable of navigating suspicious content. This media
literacy, coupled with the many independent Iraqgi papers publishing freely
across the nation are not only crucial in re-establishing a participatory and
engaged public sphere, but can also help to abate the many conflicts across
Iraqg and thereby aid the shift towards a free, egalitarian and democratic
nation. Secondly, Iraq’s media can be seen to have played a central role in
promoting the succession of Iragi elections and referendums held throughout
2005. This is evidenced by the millions of Iraqi citizens who, despite threats
of further violence, lined the streets of the nation for their chance to take part
in the first truly democratic elections held in the nation for many decades.
Specifically, the many partisan and non-partisan organs across Iraq in the
lead up to these elections fulfilled their duty of informing the populus as to
the central issues facing the nation and the stance taken by the numerous
political parties emerging across Iraq. This resurgence of the Iraqi citizenry
playing an active role in their governance as well as their engagement with a
free press is crucial to the development of an informed and active public
sphere.

With the next round of Iraqi elections scheduled for 2009, much therefore
rests on the shoulders of Irag’'s newly re-activated media sector. The ability
of Iraq’s press to both accurately report on the events and struggles of
modern Irag as well as to serve as the locus of varied deliberation, debate
and discourse is critical to the survival of its newly expanding public sphere.
In turn, this public sphere is central to the mobilization of an informed and
politically active Iraqi population. While this cannot be taken in lieu of a truly
robust democracy, it nonetheless indicates not only the fundamental role that
the post-Saddam Iragi media can continue to play in fostering Iragq’s nascent



Global Media Journal

civil society, but also the degree to which the myriad peoples of Irag can
make informed decisions about the nuances of their sophisticated political
landscape.

Endnotes

L An earlier version of this paper was presented at the 2008 Asian Media
Information and Communications (AMIC) Conference in Brisbane, Australia.

References

Abedin, M. (2006). The Iragi media's response to recent sectarian tension in
Irag. Terrorism Focus, 3(10), 4-5.

Al-Deen, H. N. (2005). Changes and challenges of the Iraqgi media.
[Electronic]. Global Media Journal, 4(6).

Al-Marashi, I. (2006a). The dynamics of Irag's media: Ethno-sectarian
violence, political Islam, public advocacy, and globalisation. Retrieved 17

September, 2007, from http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf.

Al-Marashi, I. (2006b). Issue paper: The media and ethno-sectarian
dynamics in Iraq. Retrieved 17 September, 2007, from

http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf.

Al-Marashi, 1. (2007). The dynamics of Irag's media: Ethno-sectarian
violence, political Islam, public advocacy, and globalisation. Cardozo Arts
and Entertainment Law Journal, 25(95), 96-140.

Anderson, J. W. (2003). "The Internet and Islam'’s new interpreters”. In D. F.
Eickelman and J. W. Anderson (Eds.), New media in the Muslim world: The
emerging public sphere (pp. 45-60). Indianapolis: Indianan University Press.

Barker, M. J. (2008). Democracy or polyarchy? US-funded media
developments in Afghanistan and Iraq post 9/11. Media, Culture & Society,
30(1), 109-130.

Batatu, H. (1982 [1978]). The old social classes and the revolutionary
movements of Iraq: A study of Iraq's old landed and commercial classes and
of its communists, Ba'thists, and free officers. Princeton: Princeton University
Press.

Cochrane, P. (2006). The 'Lebanonization' of the Iragi media: An overview
of Irag's television landscape. [Electronic]. Transnational Broadcasting


http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf
http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf

Global Media Journal

Studies, 16.

Cunningham, K. J. (2002). Factors influencing Jordan's information
revolution: Implications for democracy. The Middle East Journal, 56(2), 240-
256.

Daragahi, B. (2003). Rebuilding Irag's media. Columbia Journalism Review,
42(2), 45-50.

El-Nawawy, M. & Iskandar, A. (2002). Al Jazeera: How the free Arab news
network scooped the world and changed the Middle East. Cambridge:
Westview Press.

Finer, J. (2005). Press in Iraq gains rights but no refuge. 6 June. Retrieved
28 September, 2007, from

http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/
article/2005/06/05/AR2005060501143 pf.html

Friedlander, S. (2000). "New electronic Arab newspapers: Techniques and
distribution”. In L. A. Gher and H. Y. Amin (Eds.), Civic discourse and digital
age communications in the Middle East (pp. 151-157). Stamford: Ablex.

Gerth, J. (2005). Military's information war is vast and often secretive. 11
December. Retrieved 10 March, 2006, from

http://www.nytimes.com/2005/12/11/paolitics/11propaganda.html?hp&ex=
1134363600&en=6ed9alb5468ea92a&ei=5094&partner=homepage

Ghareeb, E. (2000). New media and the information revolution in the Arab
World: An assessment. Middle East Journal, 54(3), 395-418.

Ghazi, M. (2006). Mixed reaction over Iraqi satellite channels. 31 January.
Retrieved 28 September, 2007, from

http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml

Glantz, A. (2005). IRAQ: Some Saddam men make it to the election list. 24
January. Retrieved 9 October, 2007, from http://ipsnews.net/interna.asp?
idnews=27141

Gonzalez-Quijano, Y. (2003). "The birth of the media ecosystem: Lebanon
in the Internet age" (D. F. Eickelman and W. F. Raynolds, Trans.). In D. F.
Eickelman and J. W. Anderson (Eds.), New media in the Muslim world: The
emerging public sphere (pp. 61-79). Indianapolis: Indianan University Press.

Harmston, G. (2003). Iragis enjoy media bonanza. 14 May. Retrieved 25


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=
http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml
http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141
http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141

Global Media Journal

September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm

Harris, L. I, & Uthmna, N. K. (2005). 'Zii'" (Broadcast It!): Local
manifestations of the global in the Egyptian television show 'Al-Camera Al-
Khafeya' (Hidden Camera). [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies,
15.

Irag concerns dominate media (2004). 29 February. Retrieved 25
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm

Iragi media (2003). Retrieved 24 January, 2007, from
http://www.menavista.com/iragi_media.htm

Iragi media: Online newspapers (2003). Retrieved 27 September, 2007,
from http://www.al-bab.com/arab/countries/irag/media.ntm#ARTICLES

Isakhan, B. (2007). The role of the press in Iraq's long struggle for
democratic reform. Paper presented at the OURMedia - NUESTROSMedios
VI International Conference, University of Western Sydney, Australia:

http://www.ourmedia07.net/

Isakhan, B. (2008a). Mediated hegemony: Interference in the post-Saddam
Iragi media sector. Paper presented at the Australasian Political Science
Association (APSA), University of Queensland, Australia:

http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174.

Isakhan, B. (2008b). The Post-Saddam Iragi media: The public sphere and
democratisation. Paper presented at the Asian Media Information and
Communication (AMIC) Conference, University of Queensland, Australia:

http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf.

Isakhan, B. (2008c). Read all about it: The free press, the public sphere and
democracy in Irag. Bulletin of the Royal Institute for Inter-Faith Studies
(Jordan), 9(2).

Khalil, J. F. (2005). Inside Arab reality television: Development, definitions
and demystification. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15.

Kimmage, D. & Ridolfo, K. (2007). Iragi insurgent media: The war of images
and ideas: How Sunni insurgents in Iragq and their supporters worldwide are
using the media. Washington: Radio Free Europe / Radio Liberty.

Kraidy, M. M. (2005). Reality television and politics in the Arab world:
Preliminary observations. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies,
15.


http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm
http://www.menavista.com/iraqi_media.htm
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES
http://www.ourmedia07.net/
http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf

Global Media Journal

Lynch, M. (2005). 'Reality is not enough': The politics of Arab reality TV.
[Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15.

Lynch, M. (2006). Voices of the new Arab public: Iraq, Al-Jazeera and
Middle East politics today. New York: Columbia University Press.

Metcalf, S. (2006). Analysis: Iraq's media three years on. 6 April. Retrieved
25 September, 2007, from

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm

Misterek, M. (2005). Free speech, measured in Watts. 15 May. Retrieved 18
September, 2007, from

http://www.stanhopecentre.org/blogs/iragmedia/archives/2005/05/
tacomas_news_tr.html

The new lIraqgi press (2003). 31 July. Retrieved 29 September, 2006, from
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm

A new voice in the Middle East: A provisional needs assessment for the
Iragi media (2003). Baghdad, London, Copenhagen: Baltic Media Centre,
Index on Censorship, Institute for War & Peace Reporting and International
Media Support.

One day in lIrag: Media and comment (2005). 7 June. Retrieved 25
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm

Oppel Jnr, R. A. (2003). Iragis get the news but often don't believe it. 5
August. Retrieved 28 September, 2007, from

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=
9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63

The press in Iraq (2005). 26 January. Retrieved 25 September, 2007, from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm

The press in Iraq (2007). 12 January. Retrieved 25 September, 2007, from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm

Press sees hope after Irag vote (2005). 17 October. Retrieved 9 November,
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm

Price, M. (2003). Baghdad's media explosion. 12 August. Retrieved 25
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm

RadioNetherland (2003). Iraq media dossier: Media developments. 23 June-


http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm

Global Media Journal

28 July. Retrieved 27 September, 2007, from
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html

RadioNetherland (2005). Iraqg media dossier: The latest situation. 26
January. Retrieved 27 September, 2007, from

http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iragmediasurvey.html

Roug, L. (2006). Unfair, unbalanced channels: Despite U.S. efforts to
promote journalistic standards in Iraq, sectarian divisions are bleeding over
onto a dozen TV stations. 28 March. Retrieved 19 October, 2007, from

http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in
Arab politics. Westport: Praeger Publishers.

Sanders, E. (2005). Cameras on a Roll in Irag. 9 May. Retrieved 18
September, 2007, from

http://www.stanhopecentre.org/blogs/iragmedia/archives/
2005/05/la_times_on_ira.html

Seib, P. (2004/2005). The news media and the 'clash of civilisations'.
Parameters, 34(4), 71-85.

Skalli, L. H. (2006). Communicating gender in the public sphere: Women
and information technologies in the MENA. Journal of Middle East Women's
Studies, 2(2), 35-59.

Sreberny-Mohammadi, A. (1998). "The media and democratisation in the
Middle East: The strange case of television". In V. Randall (Ed.),
Democratization and the media (pp. 179-199). London: Frank Cass.

Sreberny-Mohammadi, A. & Mohammadi, A. (1994). Small media, big
revolution: Communication, culture, and the Iranian revolution. Minneapolis:
University of Minnesota Press.

Street, J. (2001). Mass media, politics and democracy. Hampshire:
Palgrave.

Teitelbaum, J. (2002). Dueling for Da’'wa: State vs. society on the Saudi
Internet. The Middle East Journal, 56(2), 222—-239.

UNAMI (2005a). Iragi media monitoring. 2 February. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/irag/2005/02/imm-050202-


http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html
http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm

Global Media Journal

unami.htm

UNAMI (2005b). Iragi media monitoring. 3 February. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-
unami.htm

UNAMI (2005c). Iragi media monitoring. 3 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-
unami.htm

UNAMI (2005d). Iragi media monitoring. 4 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-
unami.htm

UNAMI (2005e). Iragi media monitoring. 5 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-
unami.htm

UNAMI (2005f). Iragi media monitoring. 6 February. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-
unami.htm

UNAMI (2005q). Iragi media monitoring. 6 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-
unami.htm

UNAMI (2005h). Iragi media monitoring. 7 February. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207 -
unami.htm

UNAMI (2005i). Iragi media monitoring. 8 February. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-
unami.htm

UNAMI (2005j). Iragi media monitoring. 9 January. Retrieved 9 November,


http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm

Global Media Journal

2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-
unami.htm

UNAMI (2005kK). Iragi media monitoring. 10 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-
unami.htm

UNAMI (2005l). Iragi media monitoring. 12 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-
unami.htm

UNAMI (2005m). Iragi media monitoring. 13 January. Retrieved 9
November, 2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-
unami.htm

UNAMI (2005n). Iragi media monitoring. 17 February. Retrieved 9
November, 2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-
unami.htm

UNAMI (20050). Iragi media monitoring. 17 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-
unami.htm

UNAMI (2005p). Iragi media monitoring. 18 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-
unami.htm

UNAMI (2005q). Iragi media monitoring. 23 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-
unami.htm

UNAMI (2005r). Iragi media monitoring. 25 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-
unami.htm


http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm

Global Media Journal

UNAMI (2005s). Iragi media monitoring. 27 January. Retrieved 9 November,
2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-
unami.htm

UNAMI (2005t). Iraqgi media monitoring. 28 February. Retrieved 9
November, 2007, from

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-
unami.htm

Usher, S. (2004). Radio station to help Iragis decide. 16 December.
Retrieved 26 September, 2007, from

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm

Usher, S. (2005a). Hard TV sell for Iraqi electorate. 14 December. Retrieved
25 September, 2007, from

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm

Usher, S. (2005b). Iragi media urges high turnout. 28 January. Retrieved 25
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm

Wheeler, D. (2001). The Internet and public culture in Kuwait. Gazette: The
International Journal for Communication Studies, 63(2—-3), 187-201.

Whitaker, B. (2003). Getting a bad press. 23 June. Retrieved 18th January,
2007, from

http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html

Wise, L. (2005). Whose reality is real? Ethical reality TV trend offer
‘culturally authentic' alternative to Western formats. [Electronic].
Transnational Broadcasting Studies, 15.

Zanger, M. (2005). Irag's emerging press. Nieman Reports, 59(4), 106-109.

About the Author

Benjamin Isakhan is a doctoral candidate, research assistant and sessional
lecturer at Griffith University, Australia. He is the author of several refereed
journal articles and has presented refereed conference papers in both the
Australasian region and the Middle East on his central research interests:
democracy in Iraq, Middle Eastern minorities and the media, and the role of


http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html
http://www.griffith.edu.au/

Global Media Journal

the public sphere and the free press in the democratization of the Middle
East.

Return to Table of Contents | Return to Top of Article

Copyright © 2002-2012 Global Media Journal. All rights reserved.


http://lass.purduecal.edu/cca/gmj/fa08/gmj-fa08-TOC.htm

	purduecal.edu
	Global Media Journal




